Oud Militair Hospitaal van Elsene

Av. de la Couronne - Kroonlaan / 1050 bruxxel
Entrée / ingang: rue Rodin straat
Bus: 95, 96 / Tram: 81

Het is niet de eerste keer dat PleinOPENair zich bevindt op het terrein van een voormalige militaire site. Wie herinnert zich niet de mooie sterrennacht in de Albertkazerne, enkele jaren geleden? Waar we nu naar toe gaan, blijft er bijna geen spoor meer over van dat ongetwijfeld grootse militaire verleden. Wat rest zijn twee minuscule hoekgebouwtjes in erbarmelijke staat. En een hoop geklasseerde stenen, netjes opgestapeld en genummerd waar ze in weer en wind wachten op heropbouw. De site van het voormalige militaire hospitaal, een gigantisch terrein van 6 hectaren, was jarenlang strijdpunt voor bewonersgroepen in de wijk. De kazerne kwam leeg te staan in 1974, het ziekenhuis verhuisde naar Neder-over-Heembeek. De site wisselde van eigenaar: eerst de Federale Staat en vervolgens het Gewest. De gebouwen werden afgebroken, op zowat de helft van de site kwamen er na veel vijfen en zessen sociale woonblokken, koopappartementen en een park. De nieuwe plannen voor het resterende deel bestaan vooral uit kantoorgebouwen... niet veel nieuws onder de zon dus. De strijd is gestreden, de wapens zijn neergelegd, de funderingen zijn er bijna en de bouwvergunning komt er eerstdaags aan...

Vertoningen
06.09.2002 > 12:00
07.09.2002 > 12:00