Ghost in the Shell

"In a world where the human mind can be programmed like a computer, at what point does the human soul end / and the cybernetic machinery begin?"

Een niet te missen combinatie: het futuristische decor van de noordwijk met één van de meest inventieve manga’s uit de jaren ’90: "Ghost in the shell". Het verhaal speelt zich af in het jaar 2029. Plaats van handeling is het futuristische Hong Kong; de grenzen tussen virtual reality en de werkelijke wereld zijn volledig vervaagd. Artificiële Intelligentie is verder ontwikkeld, de meeste mensen hebben interfaces in hun hersenen waardoor ze interacteren met computers.
"Ghost in the shell" combineert de animatie van Patlabor (Mamoru Oshii) met een zeer vernuftig scenario van Masamune Shirow. De beelden zijn een indrukwekkende mix van multimedia en animatie. Het resultaat bewijst dat tekenfilm gewone film niet moet copiëren om een statement te maken. "Ghost in the shell" is, mede door de sublieme soundtrack van Kenji Kawai, soms akelig levensecht, dan weer compleet bevreemdend.
Hong-Kong heeft de makers van "The Matrix" een les film gegeven en ze hebben héél, héél goed opgelet.

Vertoningen
23.08.2002 > 21:30